السلام علیکم سامعین!

سندھی لئنگویج اتھارٹی کی جانب سے تیار کردہ سندھی- اردو بول چال کے پروگرام کے ساتھ، میں ہوں  ڈاکٹر فہمیدہ حسین۔

گذشتہ سبق میں میں نے آپ کو ضمیری نشانیوں یا لاحقوں کے بارے میں بتایا تھا، جو کہ اسموں اور فعلوں وغیرہ میں لگتے ہیں۔ اسموں میں خصوصاً مختلف رشتوں کے ناموں کے ساتھ لگائے جاتے ہیں، جن میں ضمیر متکلم کی نشانیاں الگ ہوتی ہیں، ضمیر حاضر کی الگ اور ضمیر غائب کی بھی جدا نشانیاں ہیں۔ پچھلے سبق  میں نے آپ کو جو الفاظ بتائے ان کو ایک بار دہرائیے۔ اسماء پہلے آپ دہرائیے:

منہں جو بھاءُ۔          بھانڑم          منہں جی بھینڑں۔      بھینڑم

منہں جو چاچا۔          چاچم           منہں جی چاچی۔        چاچیم

منہں جو ماما۔            مامم            منہں جی مامی۔  مامیمَ

تنہں جو بھاءُ۔           بھانڑیں۔               تنہں جی بھینڑں۔      بھینڑیں۔

تنہں جو چاچا۔           چاچہیں۔                تنہں جی چاچی۔ چاچیہیں۔ (اضافی  ’ھ‘  ملاتے ہیں)

تنہں جو ماما۔            مامہیں۔                 تنہں جی مامی۔  مامیہیں۔

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   ہانڑیں اساں اِنہن لفظن کھے جملن میں استعمال کنداسیں۔ اسماء، توھاں کجھ جملا ٹھاہیو۔

اسماء:   بھانڑیں کتھے آہے؟                      تمہارا بھائی کہاں ہے؟

حسن:  بھینڑیں چھا پئی کرے؟          تمہاری بہن کیا کر رہی ہے؟

(جملے دہرائے جائیں گے)

استاد:   ان دونوں جملوں میں آپ نے جو لفظ استعمال کئے، ' بھانڑیں'  اور 'بھینڑیں'، یہ ضمیری نشانیاں رکھتے ہیں۔ اب کوئی دوسرا لفظ بھی استعمال کرکے بتائیے اسماء:

چاچہیں چھا  کندو آہے۔         تمہارے  چچا  کیا  کرتے ہیں۔

مامہیں جو  نالو  چھا  آہے۔               تمہارے  ماموں کا  نام کیا ہے۔

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   ٹھیک ہے، یہ دونوں ہو گئے ضمیر مخاطب کی نشانیوں کے ساتھ،  اب آپ ایسا جملہ استعمال کیجئے جس میں ضمیر غائب کا کوئی لاحقہ استعمال ہو، اسماء:

اسماء:   بھانڑسُ کھے سڈ کر۔            اس کے  بھائی  کو  بلاؤ۔ (’سڏ‘میں سندھی آواز ’ڏ‘ہے)

چاچس جو گھر کتھے آہے۔         اس کے چچا  کا  گھر کہاں ہے۔

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   ان دونوں میں آپ نے دیکھا کہ ضمیر غائب کی نشانی ’س‘ ہے۔ اس کے علاوہ ہم نے کچھ اور الفاظ بھی سیکھے تھے جو اردو سے مختلف اور خالص سندھی کے الفاظ ہیں۔ ان کو دہرائیے، اسماء:

اسماء:   ماروٹُ۔               ماروٹِ۔               ماموں زاد  (بھائی اور بہن)

ماساتُ۔                ماساتِ۔                خالہ زاد        (بھائی  اور  بہن)

سؤٹُ۔         سؤ ٹِ۔         چچا زاد             (بھائی اور   بہن)

پپھاٹُ۔                پپھاٹِ۔                پھوپھی زاد  (بھائی اور  بہن)

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   اب ان کو ضمیری لاحقوں کے ساتھ استعمال کرکے بتائیے، اسماء:

اسماء:   سؤٹمُ۔          سوٹیمَ۔         منہں جو سؤٹُ/ منہں جی سؤٹِ۔

ماروٹم۔         ماروٹیمَ۔                 منہں جو  ماروٹُ/ منہں جی ماروٹِ۔

ماساتم۔         ماساتیمَ۔                منہں جو  ماساتُ/ منہں جی ماساتِ۔

پپھاٹم۔         پپھاٹیمَ۔                منہں جو    پپھاٹ/ منہں جی پپھاٹِ۔

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   اب ان کو ضمیر حاضر کے ساتھ استعمال کریں، اسماء:

اسماء:   سؤٹہیں۔               سؤٹیہیں۔     تمہارا /تمہاری چچازاد ۔

ماروٹہیں۔      ماروٹیہیں۔    تمہارا/تمہاری ماموں زاد ۔

ماساتہیں۔      ماساتیہیں۔    تمہارا/تمہاری خالہ زاد وغیرہ

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   ضمیر غائب کے ساتھ کس طرح ہونگے، اسماء :

اسماء:   سؤٹسُ۔                سوٹیسِ۔               اس کا/ اس کی چچازاد۔

ماروٹسُ۔               ماروٹیس۔      اس کا/ اس کی ماموں زاد۔

ماساتسُ۔               ماساتیس۔       اس کا/ اس کی خالہ زاد۔

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   اب یہ الفاظ ہوگئے تینوں ضمیروں کے ساتھ، اور ان کی نشانیاں بھی، اب ان کو جملوں میں استعمال کرکے دکھائیں۔

اسماء:   سؤٹم اٹھیں کلاس میں پڑھندو آہے۔       میرا  چچازاد  بھائی  آٹھویں کلاس میں پڑھتا  ہے۔

ماساتیم کیڈانھں وئی آہے؟               میری خالہ زاد  بہن کہاں گئی ہے؟ (کیڈانھں میں  ’ڏ‘ہے)

ہی  ماروٹم جو گھر آہے۔          یہ میرے ماموں زاد  بھائی  کا  گھر ہے۔

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   ٹھیک ہے، اور ضمیر حاضر کے جملے کس طرح بنیں گے، اسماء:

اسماء:   سؤٹہیں کھے بخار آہے۔          تمہارے چچازاد بھائی کو بخار ہے۔

ماساتہیں جو کتاب کتھے آہے؟             تمہارے خالہ زاد بھائی کی کتاب کہاں ہے؟

ماروٹہیں کھے چھا تھیو آہے؟              تمہارے ماموں زاد کو کیا ہوا ہے؟

(حسن دہرائیں گے)

استاد:   یہ استعمال ہم نے آپکو بتایا کہ دو ضمیروں کے ساتھ  ہے۔ ضمیر متکلم اور ضمیر حاضر کے ساتھ۔ اس میں ہم اسم کے ساتھ  ضمیری نشانی لگا کر لفظ بناتے ہیں۔اس کے ساتھ ہی آج کا سبق ختم ہوا۔ اجازت دیجئے۔ خدا حافظ۔